luni, 28 martie 2011

Festivalul Naţional de Poezie „Ocrotiţi de Eminescu”


Sub ocrotirea Poetului, am avut bucuria să ne revedem la Centrul de Cultură „Iacob Mureşianu” Blaj, la cea de-a XI-a ediţie a Festivalului, sâmbătă, 29 ianuarie 2011. Am regăsit o lume la fel de frumoasă precum am lăsat-o şi m-am lăsat fascinată de dragostea şi pasiunea cu care, pentru a nu ştiu câta oară, Doamna Profesoară Silvia Pop, preşedinte al Despărţământului „T. Cipariu” Blaj (alături fiind, ca întotdeauna, Domnul Profesor Ion Pop), a reuşit să ducă la bun sfârşit un Festival Naţional de Poezie cu tot ceea ce a implicat organizarea şi susţinerea lui. Deşi afară era ger, am avut parte de o primire caldă, într-o atmosferă prietenoasă, care ne-a animat gândurile şi le-a îndreptat spre bucuria revederii cu oameni dragi, cu scriitori pe care-i admir. De aceea, nu pot să nu scriu despre ceea ce am simţit reîntâlnindu-i şi reascultându-i pe câţiva dintre scriitorii reprezentativi ai Filialelor din Alba-Hunedoara, Tg. Mureş şi Sibiu. Am mărturisit şi atunci, o spun şi aici: întotdeauna i-am preţuit pe scriitori şi visând că voi ajunge şi eu să scriu aproape că nu cutezam să cred că voi putea să-i întâlnesc, să stau de vorbă cu asemenea personalităţi faţă de care nutresc cele mai sincere gânduri scriitoriceşti. De aceea, sper ca tinerii participanţi la acest concurs să ştie să aprecieze valorile cu care se întâlnesc, pentru că ei au şansa de a-i cunoaşte şi de a-i asculta, de a le urma exemplul. Iar acest lucru este posibil, cu toţii o ştim şi o recunoaştem, datorită seriozităţii cu care Doamna Prof. Silvia Pop şi Despărţământul blăjean al Astrei reuşesc să ne ofere întâlniri de neuitat. Personal, am avut revelaţia audierii unor conferinţe şi intervenţii excepţionale care m-au încântat realmente şi nădăjduiesc că tinerii prezenţi în sală au avut multe de învăţat şi că au reuşit să perceapă necesitatea de a avea valori şi modele demne pe care să le urmeze.

Festivalul a debutat cu un Colocviu literar despre „Actualitatea lui Eminescu” iar scriitorii care au conferenţiat ne-au oferit cu generozitate prelegeri al căror ecou greu se va stinge. Moderatorul Colocviului a fost Domnul Prof. univ.dr. Ion Buzaşi, care după ce-a vorbit foarte frumos despre importanţa operei eminesciene şi cât de necesar este un studiu serios asupra actualităţii acesteia, a oferit, pe rând, cuvântul celorlalţi conferenţiari: poetului Aurel Pantea Preşedintele Filialei Alba-Hunedoara, poeţilor şi publiciştilor Valentin Marica, Nicolae Băciuţ, Lazăr Lădariu. Au fost momente deosebite, iar conferinţa susţinută de Aurel Pantea ne-a conectat la sferele înalte ale valorii şi frumuseţii operei eminesciene. Mi-ar fi plăcut să nu se termine şi nădăjduiesc să citim în curând volumul Domniei sale dedicat creaţiei eminesciene. De asemenea, au impresionat audienţa şi intervenţiile altor invitaţi de seamă, cum au fost directorii Bibliotecilor Judeţene din Alba Iulia şi Sibiu, Mioara Pop şi Onec Nemeş Vintilă, sau a preşedintelui Despărţământului Astra din Sibiu, Octavian Bologa. A urmat un moment emoţionant pentru tinerii creatori: festivitatea de premiere la secţiunea creaţie şi recitarea câtorva dintre poeziile premiate. Din păcate, anul acesta nu s-a acordat nici Marele Premiu, nici Premiul I, lucru care ar trebui să ne dea de gândit...

Secţiuniea de recitare a adus pe scenă peste 30 de concurenţi, care şi-au încercat şansele de a obţine o distincţie cât mai frumoasă. Şi chiar dacă au mai existat unele nemulţumiri, per ansamblu pot spune că a fost un concurs reuşit, cu interpretări variate şi originale, tinerii recitatori dovedindu-şi măiestria şi talentul, motiv pentru care merită felicitări atât ei cât şi profesorii îndrumători care au reuşit să le insufle dragostea şi preţuirea faţă de poezia eminesciană.

Am fost martora unui eveniment deosebit organizat de Despărţământul „T.Cipariu” Blaj şi mărturisesc că mi-a făcut o mare plăcere să stau la aceeaşi masă a dialogului literar cu personalităţi deosebite, oameni de calitate şi tineri care au, iată, modele pe care le pot urma negreşit. Cuvintele devin prea sărace ca să poată exprima bogăţia ce mi-a învelit inima cu căldura şi dragostea pe care ne-a oferit-o Doamna Silvia. De mulţumiri şi felicitări s-a umplut cerul, dar a rămas un pic de loc ca să primiţi, rogu-vă, preţuirea, admiraţia şi dragostea mea.

La Blaj am întâlnit Oameni care mi-au bucurat sufletul.

Maria-Daniela Pănăzan

Niciun comentariu: